Kall spagetti med skinka och keso

När jag var liten tänkte jag länge att alla, hur nedstämda och besvärade de än såg ut att vara när man mötte dem med blicken, hade någon. Någon som älskade dem och någon som de kunde älska tillbaka. Jag tänkte en sak till: att alla, hur ledsna och lidande de än såg ut att vara på dagen, åt varm mat på kvällen. Det var då de hängde av sig sina betungande klädesplagg och pratade glatt om dagen som gått med på tok för mycket mat i munnen.

När jag blev sex år blev jag hembjuden till en kompis. Jag förstod kort efteråt att det inte var tänkt från början att jag skulle ha stannat så länge som jag gjorde. När klockan blev sju-åtta på kvällen kompisens mamma att sammanhanget, tillsammans med tidsaspekten, krävde att hon serverade mig middag. Hon såg till lika delar skamsen och besvärad ut när hon ställde fram en tallrik kall spagetti och keso på matbordet framför mig. Över pastan strödde hon lite påläggsskinka, som hon hastigt men inte ett dugg lustigt hade klippt i ojämna bitar. Det var egentligen inte maten jag hade reagerat på, utan mammans skamsenhet och det att hon omedelbart intog försvarsställning när hon förklarade för mig att läget just nu var sådant att hon behövde spara pengar och att det därför fick bli ”det här hopskrapet” till middag. Som jag minns det i dag, men det kan naturligtvis vara en efterhandskonstruktion, vek hon ner med blicken när hon sade det.

Några år senare, jag kanske hade hunnit börja mellanstadiet då, berättade en jämnårig skolkamrat att han kände till en äldre tant som inte hade någon annan än sig själv. Hon bodde på bottenvåningen i hans hus och ingen hade någonsin sett henne med något sällskap. Bitter och elak var hon förstås också, men det var väl för att hon var så förbaskat ensam, tänkte jag. För att hon inte hade någon.

Kommentera

