Den kostsamma varumärkesfetischismen

Det ryser i mig vid tanken på all den tid och kraft som människan lägger ned på att utforma varumärken, som till slut blir så mäktiga, att vi förlorar kontrollen över såväl deras utbredning som betydelse. Somliga varumärken finns i varje gathörn, på varje pelare och varje huvudbonad i hela världen. Vissa varumärken finns på platser, där fria medier, demokratiska omröstningar och mat för dagen är en bristvara.

Jag är i grund och botten inte motståndare till märkeskläder, jag bara konstaterar att världsfreden sannolikt hade varit inom räckhåll om vi människor hade lagt ned lika mycket tid och energi på att utveckla demokratiska arbetsformer i det globala Syd, för att nämna ett exempel, hellre än att skapa och upprätthålla mäktiga varumärken.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s